Vis enkelt innlegg
Gammel 18-04-23, 13:12   #37
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønnsoppgjøret 2023

Jeg er enig med Skilpadda. Poenget mitt var at det vi sparte penger på ikke er "ren luksus for svært mange". Jeg ser ikke bort fra at enkelte av de tingene vi sparte penger på er luksus for enkelte, men ikke "ren luksus" og ikke for "svært mange".

Transportutgifter er jo virkelig ikke luksus, og en kilde til stor innsparing for mange arbeidstakere som havnet på hjemmekontor.

Både mannen min og jeg jobber på steder med selvkost-kantiner, noe som betyr at det ikke koster så veldig mye å handle mat der, kontra å ta med hjemmefra. Jeg bruker mellom 600 og 1000 kroner i måneden på kantinemat og kjøpekaffe. Mannen min bruker omtrent det samme.

Når det gjelder fritidsaktiviteter og sommerskole, så varierer det vel fra familie til familie hvor mye man både kan og vil betale for barns aktiviteter. Og her finnes det også ofte graderte betalingsmuligheter. Å kalle det "luksus" fremstår som litt pussig for meg.

Så vet jeg at dette ikke gjelder alle, det var et svar på et spørsmål om det faktisk er reelt at så mange sparte penger under pandemien. I min omgangskrets, som stort sett består av folk som havnet på hjemmekontor, hvis de ikke jobber i helsevesenet, så opplevde de aller fleste å spare penger de ellers pleide å bruke relativt mye penger på i hverdagen, som ikke handlet om uteliv. Men om utgifter som anses som en vanlig del av det å være i kontorjobb og ha aktive barn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat