Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-23, 19:03   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.310
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bedring av rettsikkerheten i barnevernet (Endelig!!)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Rettsikkerheten i barnevernet er for dårlig, det er en kjent sak for mange. Norge er jo blitt felt i en rekke saker over lang tid i Den Europeiske Menneskerettighetsdomstol (EMD) og ett sitat (som jeg har hentet ut fra Aftenposten sin dekning) er:


Nå har barnevernsutvalget lagt frem sin rapport klokken 13.00 i dag. Håper virkelig at dette medfører endring! Det har nok skjedd feil i "alle retninger". For eksempel dette som Aftenposten har hatt serie på: At alvorlig syke (fysisk, psykisk, nevrodiversitet) blir tatt hånd av barnevernet som har gjort de verre (barnevernet er jo opprettet for å beskytte barn mot foreldrene, de har ikke all verdens kompetanse på eksempelvis personlighetsforstyrrelser)

Norge og Norden er ledende i verden når det kommer til barns rettigheter. Resten av verden er ikke i samme kategori, det er noe av kjernen i dommene fra EMD. Norge og norsk barnevernlov setter barnets beste høyest, EMD foreldrenes rett til familieliv (det biologiske prinsipp).

Og de siste årene har både barneverntjenestene og nemndene gitt mer samvær etter at dommene ble gjort kjent. Utvalget sier: "Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) har dokumentert brudd på barn og foreldres rettigheter i spørsmål om gjenforening. Utvalget har i sine vurderinger lagt til grunn at det har skjedd store endringer på disse områdene de siste årene, blant annet ved at omfanget av samvær har økt, og det er en klar tendens til at gjenforeningsmålet opprettholdes i de fleste saker. Den nye barnevernsloven inneholder også flere endringer og presiseringer for å møte kritikken fra EMD. Tilstanden er derfor en annen i dag enn den var for ganske få år tilbake."


Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Spennende! Og hjelp til alvorlig syke og psyke burde ikke ligge under barnevernet, med mindre det er noe seriøst galt med foreldrene. Det er riv ruskende galt å forvente at bv skal ha kompetanse der.

Når det gjelder kompetansen på psykisk sykdom i barneverntjenesten, så skal og må barnevernet samarbeide med de instansene som har denne kompetansen. Det vet jeg blir gjort, med vekslende hell. Altfor dårlig samarbeid mellom disse.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er noe som ikke rimer når man helt uten videre kan ta barn ut av hjem de har bodd i i åresvis, og så bruke «barnet har fått for stor tilknytning til fosterhjemmet» som argument for å ikke føre dem tilbake igjen. Det bør brukes utrolig mye mer penger på husmorvikarer, opplæring av foreldre mht foreldrekompetanse, avlastning og støttekontakter.

Men kan man helt uten videre kan ta barn ut av hjem de har bodd i i åresvis?? Neppe. Når det er sagt er jeg helt for at husmorvikarer el.l burde vært gjeninnført. Det ville hjulpet på det praktiske en forelder skal utføre. Samtidig vil ikke det hjelpe hvis det skorter på foreldreevnen, og man ikke evner å ta til seg veiledning.



Opprinnelig lagt inn av him, her.


Du har jo rett i dette med kompetanse, men det er virkelig et strukturelt problem at barnevernet ikke har samme krav til åpenthet som domstolene har. Jeg tenker at det å flytte et barn på ett år er like gjennomgripende som å fengsle noen i 5 år, og burde ha samme krav til åpenthet, saksgang, dokumentasjon etc (og hvis noen sier at det er for at barna skal skånes så må jeg bare si: De som sitter på tiltalebenken får faktisk vern i dag, så det er fullt overførbart)

Hvordan tenker du at denne åpenheten skulle praktiseres?


Mange av de tiltakene som foreslås av utvalget blir allerede gjennomført av en rekke barneverntjenester. Problemet er at kommunene er organisert så ulikt, og har så ulik kompetanse. Og at de har for liten tid til å gjøre det. Jeg ser frem til hva dette kan føre til.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat