Vis enkelt innlegg
Gammel 26-08-07, 18:29   #220
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Får vel ta et nytt raid med oppskriftsdeling i dag. Er flink til å ta bilder av nye middager, men for lat til å legge de ut dessverre.

Grove hamburgerbrød

Ca 12 stk

7 dl vann
50 g smør eller margarin
50 g gjær
1 ts salt
1 ss sukker
1 stort egg
ca. 6 dl grov sammalt rug
12-14 dl hvetemel
sesamfrø

vispet egg til pensling

Smuldre gjær i en bakebolle. Smelt smør og hell i vannet. Løs opp gjæren i litt av deigvæsken som skal holde37 grader. Tilsett resten av væsken, salt, sukker, vispet egg og mesteparten av hvetemelet,. Noe mel trenger du til utbaking senere.

Elt deigen godt. Om den virker litt løs, tilsetter du mer hvetemel. Dekk til deigen med plast eller et fuktig bakeklede og sett bakebollen på et lunt sted. La deigen heve i vel 30 min.

Ha deigen på et melet bakebord. Kna den til den er blank og smidig å arbeide med. Del deigen i 2 like store deler. Rull ut til pølser, del hver lengde i 6 biter. Rull til boller, og klem flate – ca 2 cm tykke. Legg hamburgerbrødene i en smurt langpanne, og la de etterheve i ca 30 min under et håndkle. Pensle med vispet egg og dryss sesamfrø over.

Stek rundstykkene midt i ovnen i 250 grader i ca 15 min. Avkjøles på rist.



Kyllingburger med tomatsalsa

600 g kyllinglår
1 egg
1 sjalottløk
1 fedd hvitløk
¼ rød chili
salt og kvernet sort pepper

1 dl mild olivenolje
1 sjalottløk, finkuttet
12 fedd hvitløk, finkuttet
1 boks hermetiske tomater
1 ss tomatpuré ½ rød chili
salt og kvernet sort pepper

sprø grønn og mild salat
tomater
løk
grovt landbrød

Kvern kyllinglåret sammen med løk, hvitløk og chili. Bland godt med salt, pepper og egg. Form til fire avlange burger, 1-2 cm tykke. Brun burgerne i jernpanne eller annen stekepanne. Legg på brett og etterstek ved 200 grader i ca 4 min.

Tomatsalsa
Varm opp oljen og tilsett løk og hvitløk. La dette bli mykt. Tilsett tomatpuré og rør godt i ett minutt slik at råsmaken forsvinner. Tilsett hermetiske tomater og en grovdelt chili. La dette småputre til det er tykt. Smakt til med salt og pepper. Ta ut chilien

Legg lagvis med brød, salat, tomater, løk, burger og salsa.







Voila! Servert med råstekte poteter.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 29-09-07 kl 22:27.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat