Vis enkelt innlegg
Gammel 09-02-23, 14:43   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.960
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Vet du noe om sammenhengen mellom M, V, q og L? Det føles som det mangler noe informasjon her, men jeg er ganske rusten så det er ikke sikkert det er relevant.

Jeg har forenklet det ved å legge inn sammenhengen i den siste versjonen, i innlegg #4.

V = dM/dL
q = dV/dL = d²M/dL²

Men det er egentlig irrelevant, så vidt jeg kan forstå, all den tid jeg har byttet ut M med y og de variable som egentlig er deriverte av M med diverse deriverte av y. Og L med x.

q (= y'') varierer tilfeldig, og dermed gjør V (= y') og M (=y) det også.

Hvis du lurte på hva dette er i virkeligheten så er det en bjelke (med venstre side på x = 0 og høyre ende på x = L) belastet med en tilfeldig varierende last q(x) = M''(x), og med tilhørende skjærkraft V(x) og moment M(x).

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Vi bruker denne metoden for å regne ut trykk på alle enkeltvolum som en del av et større netverk, det endringen i mengde per enkeltvolum gjør at man kan finne alle nye trykk og deretter den nye endringen i mengde per enkeltvolum, og så gjentar man, sånn får vi en kontinuerlig tilstandsrekke gjennom tidsstep

Hva heter metoden dere bruker - og hvor kommer koeffisientene 0,375 og 0,125 fra? Det er det som egentlig er spørsmålet mitt.

(ChatGPT foreslår at dette er Modified Euler Method eller Heun's metode når jeg spør which interpolation method is this y_(i+1) = y_(i) + (y’_(i) +y’’_(i) · 0,375 +y’’_(i+1) · 0,125) · Dx, men kan ikke fortelle meg noe særlig om koeffisientene.)

banana er ikke aktiv   Svar med sitat