Sv: Gruffetråden 13
Tror det er forskjell på skolene her også. På eldste sin skole er det visstnok lite fokus på russetid ("visstnok", fordi det kunne ha vært det, uten at hun hadde fått det med seg eller lagt vekt på det, men det er i samsvar med informasjonen fra lærere også, og tidligere elever). Tror ikke det er mange etablerte og rigide grupper (de driver ikke med buss her, men russegrupper har de likevel), om noen i det hele tatt, midtveis i 2.klasse. Jeg vet ikke så mye om hvem som inviteres på fester og ikke, det hender da at min er invitert på fest, men ikke så veldig ofte. Det er like mye hennes egen fortjeneste, hun har heller ikke gjort noe for å delta mer sosialt. Hun har evnen til det om hun ønsker, har alltid vært veldig sosial og hatt stor vennekrets tidligere i oppveksten, men i løpet av ungdomsskolen trakk hun seg mer tilbake og ble svært selektiv i forhold til hvem hun ønsket å bruke tid på. Hun har sine tre-fire nære venner, og er fornøyd med det. Hun har vært skeptisk til fester (med alkohol) lenge, og har nok også takket nei til en del invitasjoner, men akkurat det har begynt å løsne litt mer nå.
Lillebroren tenker å søke på en skole hvor mitt inntrykk er at det er større fokus på russetid, og mer og tidligere gruppedannelse. Vet ikke hvor problematisk det er, og hvor lett eller vanskelig det er for elever som ikke er med i noen gruppe. Min antagelse baserer seg bare på at jeg så flere innlegg på fb fra tidligere klassevenner av min datter, som begynte på denne skolen (de fleste fra ungdomsskolen begynte der), allerede fra første året, med salg av kjeksbokser, bambussokker og ditt og datt til inntekt for russegrupper. Og min datter har fortalt om gruppedannelser, avstemminger om hvem som får være med og ikke, utkastelser, intriger og drama, som hun har hørt om fra den skolen (rykter, mao, og tas med en klype salt, siden det er mye fordommer skolene imellom). Så det kan godt være at vi får merke mer til den problemstillingen i årene som kommer, selv om guttungen bruker å stå ganske stødig sosialt. Men man vet jo aldri, ting kan snu seg helt plutselig. Og en ukultur er det uansett.
Sist redigert av My : 31-01-23 kl 12:30.
|