Vis enkelt innlegg
Gammel 25-08-07, 15:17   #11
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husker jeg feil??

De er ikke generelt så lette å få til i Windows. Jeg bruker koden for disse, som er:
Alt+174 for «
Alt+175 for »
Alt+0150 for – (som egentlig er den eneste av dem jeg bruker til vanlig).

På Mac er det litt lettere om ikke minnet svikter, jeg tror det er Alt+Shift+v og Alt+Shift+b for anførselstegnene – noen av ekspertene kan sikkert korrigere om nødvendig. Men det blir, av grunner jeg gjør rede for under, vanligivis seende råttent ut uansett da.

Hvis jeg skal lage noe som skal på papir (det er noen år siden sist), så bruker jeg helst programvare der dette er støttet litt enklere og som gjør mer avanserte ting også, og da snakker vi ikke om Microsoft Word, som er Satans verk når det gjelder typografi, selv om Word vel kan hjelpe til med akkurat disse tre tegnene.

Det er nemlig ikke bare spesialtegn som blir feil med vanlig tekstbehandling. F.eks støtter ikke Word noe så enkelt som «fi» ligatur så vidt jeg vet, og trykt tekst ser virkelig ikke bra ut uten. Men Word støtter uansett ikke «kerning» (justering av avstand mellom bokstaver på linjen – heter det noe annet på norsk?), som er komplisert, så det går jo ikke an å få noe som ser ordentlig ut på papir fra Word uansett da. Og det gjelder de fleste vanlige tekstbehandlingsprogrammer både i OSX, Windows og Linux dessverre.

Ben "i grotesk" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat