Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-06, 17:32   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det sant at database skal uttales sånn?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg sier dataBAse (og for den saks skyld dataBAseadministrator). Jeg har aldri hørt noen som sier noe annet. Det er vel lånt inn i norsk med det trykket, da, det er ikke verre enn det.

Jeg sier også det, og alle jeg kjenner som jobber med data ser det samme, men det er snodig at det uttals slik, for betydningsmessig burde det vært trykk på data. (Det er en base med data. Prøv for eksempel å uttale ordbase eller erfaringsbase.) Og på engelsk uttales det database, med trykk på første ord.

Så hvordan dette ordet har fått uttalen database på norsk, har alltid vært et mysterium for meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat