Sv: Når pynter du til jul?
Diverse julepynt rundtom i stua fra ca siste helg før jul og fram mot julaften, mesteparten lille julaften. Juletreet pyntes på kvelden lille julaften, alltid, uten unntak. Tradisjonen har vært at ungene ikke skal se treet ferdig pyntet før de våkner på julaftens morgen (det jeg er oppvokst med), og det tviholder de på. Så når jeg så smått begynner å pynte det utpå kvelden en gang, fordi jeg ikke gidder å vente lenger, så går de på rommene sine og legger seg. Så da pyntes treet ferdig, og alle pakkene legges under. Det andre av pynt er ferdig tidligere på dagen eller dagene i forveien, slik at det bare er treet som gjenstår når vi setter oss foran TV-en og "kvelden før kvelden", med julekaker og julebrus.
Vi har også ekte juletre, det hugges alltid siste søndag før jul, på en gård i utkanten av byen som tilbyr selvhogst. Hvis det får stå på rot så lenge som mulig drysser det nesten ikke. De eneste gangene jeg har opplevd dryssende juletre var det året vi fikk motorhavari på vei til juletrehogst, måtte ha bilberging og kjøpe ferdig hugget tre på torget i stedet, og i 2018, året med ekstremtørke på sommeren. Så vi har heller ikke kjøpt enda, det gjør vi på søndag, tradisjonen tro.
Rydder vekk pynt og tre vanligvis første eller andre helg etter nyttår, ettersom når det passer best, senest 20.dagen (13 jan) Siden vi pynter såpass sent har jeg det heller ikke så travelt med å få det vekk. Synes det er koselig at det står litt.
Sist redigert av My : 15-12-22 kl 18:39.
|