Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-22, 07:23   #75
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har du bakt i dag? III

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Dette har jeg alltid sett på med litt skrekkblandet fryd. Litt sånn "ansjos på bløtkake-følelse", selv om jeg aldri har smakt det. Kanskje du, eller noen andre, kan anbefale en smørbrødkake til en novise?

Hahaha! Ansjos på bløtkake. Så vidt jeg vet finnes det to typer smørbrødkake. Den svenske som er loff (uten skalk) delt i lag og smurt med ulike typer pålegg (sikkert ansjos også) før alt legges oppå hverandre, dekkes med en krem og pyntes. Så har du den andre varianten, som jeg laget i går, og som rett og slett er en liten brøddeig bakt i kakeform, delt i to og med fyll mellom. Jeg blandet en pose majones med godt med revet ost, 200 g vanlig kokt skinke i biter, 3 hardkokte egg i biter, en halv finsnittet purre og litt salt og pepper. God lunsjrett.

Oppskrift på brøddeigen:

2 dl melk
50 g smør
25 g gjær
100 g sammalt hvete grov
150 g hvetemel
½ ts salt

Smelt smør og ha i melk, varm til fingervarmt. Bland alt i kjøkkenmaskin og elt godt. Forhev 1 time. Klem deigen ut i rund form (24 cm), hev 20 minutter. Stek ved 200 grader i 20 minutter. Del i to, bland fyllet og ha i mellom. Legg lokket på, dryss over litt ost og stek videre ved 225 grader i ca 10 minutter.