Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-22, 16:07   #135
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.191
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En ting litt på dette temaet: Jeg ser at mange på plattformer som for eksempel LinkedIn, oppgir foretrukket pronomen ("He/Him"). Jeg klarer virkelig ikke helt å få meg til det, det virker veldig unødvendig når man har et kvinnenavn, og ellers fremstår som kvinne på alle vis. Jeg tenker at jeg får heller "eie problemet" om noen likevel skulle omtale meg som "han" eller "hen" eller noe. Er det en håndsutstrekning til folk som er trans, å skrive sånn, selv om det er 0,00001% sannsynlighet for at noen skulle ta feil, med det du presenterer av navn og bilde? Og motsatt, er man bakstrebersk om man lar være?

Som flere andre sier: Det er en fordel for dem det ikke er opplagt for om man er med på å alminneliggjøre det å oppgi hva slags pronomen man foretrekker. Det gjelder jo særlig folk som er trans eller ikkebinære, men kan jo også være kjekt for folk som har et navn som ikke er åpenbart kjønnsspesifikt, eller kanskje har et litt androgynt utseende. Det kan også være kjekt for utlendinger, som kanskje ikke vet at f.eks. ditt navn er et kvinnenavn, eller ikke er klar over at f.eks. Kari er et kvinnenavn i Norge, å få den informasjonen. Og ikke minst er du med på å signalisere litt subtilt at du er velvillig innstilt til folk som er trans eller ikkebinære, og det synes jeg jo også er en fin ting.

Men jeg synes ikke man er bakstreberst om man lar være. Det kan være mange grunner til at folk ikke ønsker å oppgi kjønn i en gitt sammenheng, og jeg synes det også er et valg som skal være reelt.

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg er med amylin. For min egen del så stusser jeg alltid ved at det står foretrukne (for meg altså) for personlig så er jeg såpass i ett med mitt biologiske kjønn at she/her er mine pronomen, det er ikke noe jeg foretrekker framfor noe annet. Men nettopp fordi det er andre som ikke har samme sterke sammenfall med foretrukket pronomen og biologisk kjønn så forstår jeg hvorfor det brukes.

De fleste cis-kvinner jeg kjenner foretrekker å omtales som hun/henne, så jeg synes ikke det er så rart å kalle det «foretrukne pronomen». Litt som at de fleste foretrekker å kalles det navnet de har i folkeregisteret, men det finnes folk som foretrekker noe annet (eller foretrekker å bruke/ikke bruke mellomnavnet sitt), så det kan også være fint i en del sammenhenger å ha et felt med «hvilket navn foretrekker du at folk bruker på deg».

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat