Vis enkelt innlegg
Gammel 06-10-22, 21:25   #11
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.030
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på ribbe?

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Her er Marits fremgangsmåte for å få ribbe med sprø svor:

Start helst dagen før du skal servere ribba. Da ruter du svoren, og passer på at du har skjært godt ned i fettet. Salte og peppre godt, og legg ribba i kjøleskapet over natten.

Sett ovnen på 225grader.
Legg ribba i langpanne, gjerne med en tallerken under, så den midterste delen kommer litt opp, for da renner fettet lettere av.
Ha ca 2-3 dl med vann i langpanna og dekk den med aluminiumsfolie. Sett den i ovnen i ca 30-40 minutter.
Ta så langpanna ut av ovnen, skru ned til 175grader, fjern folien og sett ribba tilbake i ovnen. Nå tar det ca 1 1/2 time dersom du steker tynnribbe, og ca 2 1/2 time dersom du steker ribbe med kotelettkam på.

Dersom svoren ikke har blitt riktig så sprø som ønsket, når ribba er ferdig, så kan du sette den en liten stund under grillen i ovnen, eller evnt steke den på høyere varme en liten stund, men pass godt på den, for svoren blir lett brent.

Lykke til!

Denne søkte jeg opp i går. I dag ble vi alle veldig fornøyde med resultatet. Jeg fyllte på med løk, gulrøtter og poteter rundt ribba i fatet og serverte margarinstekte rosenkål til. Eneste forskjellen er at jeg krydret med mer enn salt og pepper, som nellik, rosmarin og alldhånde. God måte å møte høsten på.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat