Sv: Dine beste sparetips?
Vet ikke om måten jeg gjør det på kan kalles tips, mine innsparinger bærer preg av at jeg bor alene, og dermed ikke behøver å ta hensyn til andres ønsker eller behov. Det jeg prioriterer - og prioriterer bort - avviker ofte fra det som er mest vanlig, i hvert fall ser jeg det er slik hos mine egne venner og delvis også familie.
Prioriteringer er barn og barnebarn pluss en sporadisk reise. Sistnevnte ofte på budsjett.
- handle fra datodisken
- handle sesongvarer
- middag bare et par ganger i uka
- ikke kjøpe take away/kaffe/gå på kafé
- alltid matpakke
- bare én strømmetjeneste
- ikke gå på kino/teater bortsett fra med barnebarn
- dusje et par ganger i uka
- bruke vaske- og oppvaskmaskin bare når strømprisen er lavest
- bruke restegarn eller strikke for andre
- restaurantbesøk 3 ganger i året
- ikke kjøpe klær (har heldigvis nok)
- sagt opp treningssenter
- bruke bil minst mulig
- kjøpe billigere gaver
- bake mindre
Jeg har rimelige interesser; løping, strikking, turer med hunden og lydbøker, i hvert fall er det fullt mulig å ha et lavt budsjett på det området. Shopping liker jeg ikke og jeg føler absolutt ikke at jeg ofrer noe ved å minimere restaurantbesøk.
På reiser prioriterer jeg opplevelser. Bor gjerne billig, men sentralt, og som da jeg nylig var i London; kjøpte kun street food og diverse frukt fra matbutikker, og shopping begrenset seg til Boots og en nydelig, liten butikk for barneklær hvor yttertøy til barnebarna kostet mer enn flybilletten. Prioriteringer. 
For meg er det viktig å vite hvilke områder som betyr mye for meg, og hvilke som jeg uten å blunke kan avskrive. Da blir det lett å velge, synes jeg.
Jeg sparer først og fremst med tanke på vinterens strømpriser på hytta. Prøver å lage en strømbuffer der fordi jeg ikke aner hvor mye prisen vil stige framover.
|