Vis enkelt innlegg
Gammel 06-09-22, 10:37   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.817
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Enova - jeg skjønner ikke argumentasjonen

I dag kan du lese denne artikkelen på nrk sine nettsider, som sier at Enova gir støtte til bla elmoped og elmotorsykkel, men de gir ikke støtte til energisparende tiltak som å bytte vinduer og etterisolere hus.
https://www.nrk.no/norge/kritiserer-...isa-1.16091798

Sitat:

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide forsvarer at Enova ikke støtter kjente tiltak for å spare strøm, som å etterisolere eller skifte ut trekkfulle vinduer.
– Hvis vi sponser noe alle eller svært mange likevel gjør, så blir det ikke mer av det. Det blir bare sånn at prisen går opp. Det blir ikke flere elektrikere eller installatører av at man sender mer penger inn i det markedet, sier han.

Jeg skjønner ikke argumentasjonen her. Er ikke meningen med Enova å gi støtte til folk som ønsker å gjøre energieffektive tiltak i hus og hjem? Som å installere varmepumpe, legge solceller etc..
Og i mitt hode da også, burde man jo gi støtte til etterisolering og bytte av vinduer. Tiltak som man VET gir god effekt.
Hensikten med en slik støtte er vel at flere skal ha råd/kunne få muligheten til å gjøre ett sånt tiltak?
Er man redd for at hvis man støtter slike tiltak, så blir det dyrere å gjøre slike tiltak? Fordi etterspørselen blir for stor?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat