Vis enkelt innlegg
Gammel 31-08-22, 11:04   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.263
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Quo Vadis trening?

Vil også fremsnakke det å løpe sakte. Det gjør alle som er gode. (I tillegg til harde økter, da, men)

Jeg lurer på om du kunne hatt glede av å tenke at du skal ha som prosjekt å trene mest mulig variert? Tenker at du med nerde-tendensene dine kunne hatt glede av å utforske ulike former for løping og forske i hva de gjør med DEG. Det er en del generell innsikt som er likt for alle på dette, men også store individuelle forskjeller. Ingrid Kristiansen og Grethe Waitz trente for eksempel ganske forskjellig.

Jeg har med årene laget meg et helt "bibliotek" av økter som jeg bruker til ulike ting, men også etter innfallsmetoden og hva jeg har lyst til en dag, og hva som passer med tiden en dag. Jeg har for eksempel lært meg at for MEG er langintervaller ute det desidert mest effektive for å bygge fart. For andre er det korte intervaller på mølle. For mannen min er det rolige langturer (som han gjør alt for lite, han presser seg for hardt. Men når han klarer å gjennomføre en rolig nok langtur, for eksempel ved å løpe med meg, så opplever han alltid "magisk gode tider" etterpå).

Hvis du leser om pulssonene til olympiatoppen, så får du litt mat der, men her finnes det hur mycket som helst.

Så kan du legge inn ting som er bra for både løping og for å forebygge alderstrøbbel: Spenst (her er jeg elendig, men det er jo egentlig bare å hoppe bortetter på plenen, eller opp trappetrinn). Fokuserte styrkeøvelser du kan gjøre hjemme (for løpere er knebøy, tå-hev, kjerne og øvre del av rygg viktige her. Biceps og triceps er mest til pynt for løpere. ). Yoga er både en ungdomskilde og viktig for godt steg og bevegelighet.

Så prosjektet ditt kan kanskje være å utforske flest mulige ulike typer trening? Hvor mange ulike økter kan du legge inn på en uke? En måned? Her er det rom for regneark og alle mulige slags gøye ting.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat