Vis enkelt innlegg
Gammel 31-08-22, 08:00   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.515
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Quo Vadis trening?

(Tar gjerne mot tanker og innspill fra dere! Eller deres historier hvis dere har lyst til å dele )

Jeg ble kronisk syk da jeg var 16, eller rettere sagt, jeg fikk diagnosen da. Hatet fysisk aktivitet (med god grunn spør du meg). Ble "kastet ut" av oppfølging fra sykehuset da jeg ble 45 fordi jeg var "for frisk" (egentlig en gledelig nyhet, men jeg fikk jo sjokk! )

Begynte å trene for litt over 2 år siden. Jeg startet av følgende grunner:
a) Datteren min var veldig syk, jeg hadde en intuitiv følelse av at hun burde trene. (i august i år fikk hun en diagnose hvor tilstanden kan forbedres med trening - nå er ikke dette noen predikasjon på mine spåkoneevner. Trening hjelper faktisk mot ALT har jeg oppdaget. For jeg har selvsagt ikke "bare" trent, jeg har i hovedsak lest om trening. Tror jeg kan mer enn mange toppidrettsutøvere - de har jo trenere til sånt )
b) Jeg løp ikke til noe, jeg løp fra noe. Det å gå/gogge/jogge var beroligende, og fikk meg "et annet sted" i en periode. Det ga meg også mestring. Jeg har ofte gjort det i tunge perioder i livet. Gjort noe helt nytt, helt alene - for å få mestringsopplevelsen. Da vi pusset opp lærte jeg meg å strikke.

Nå som begge disse motivasjonene "falmer" (datteren min får adekvat hjelp uten meg og jeg mestrer på andre områder) vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre videre?

Konkrete mål var: 5 km i Trondheim maraton i fjor (jogget 5 km for første gang da, hadde ikke klart det tidligere) og 10 km i år (kan selvsagt vrikke foten eller bli syk, men har jogget 10 km to ganger tidligere i år, så tror jeg kommer i mål)

Har lyst til å fortsette å trene - det er utvilsomt bra for meg, men skal jeg:
1) løpe fortere? (mye å gå på her! Tro du meg, etter at mine hovedmotivasjoner har forsvunnet så har jeg faktisk oppdaget hvor tregt jeg jogger. Hadde ikke tenkt over det før ... )
2) Løpe lengre? (her er det også mye å gå på!)
3) Løpe på en annen måte? (motbakke? Terreng?)
4) Gjøre noe annet i tillegg og jogge som før?
5) Gjøre noe helt annet? Kravet til å gjøre noe annet må være at det er billig. (Jeg har ikke råd til noe dyrt. Dessverre! Har en kollega som er så entusiastisk for mountainbiking at jeg har fått lyst til å prøve. Men alt av sykkel er dritdyrt!)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 31-08-22 kl 08:50. Årsak: famler -> falmer
him er ikke aktiv   Svar med sitat