Vis enkelt innlegg
Gammel 03-07-22, 09:59   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil?

Vi kjøpte fabrikkny elbil til 300.000, hvorav rundt 200.000 ble lånt. Jeg kjører 30-40.000 km i året og kjørte relativt ny dieselbil av det drivstoffgjerrige slaget før. Billånet mitt er nå 1500 kr høyere enn det forrige var (som ble cashet ut før nytt ble tatt opp). Vi bruker nå ca 500 kr på strøm til hjemmelading pr mnd (egen måler, så har god oversikt) og ca det samme på hurtiglading og bom tilsammen. Merk at vi bor i strømsone Midt-Norge og har svært billig strøm, langt under 50 øre pr kWh inkl moms i snitt i vinter (nesten gratis nå) og at bompasseringer ikke er dagligdags. Jeg brukte i snitt et sted mellom 120 og 150 liter diesel i måneden. Med dagens dieselpris er det tett på 3800 kr. I tillegg ca 500-1.000 kr på bom.

I tillegg koster service på elbilen min 1200 kr. Dieselbilen kostet mellom 3500 og 7000 når den var inne på service. Elbilen trenger litt hyppigere service, men det er likevel store besparelser også her. Det er også langt mindre annet vedlikehold på en elbil. Forsikring koster i vårt tilfelle omtrent det samme.

I sum har vi altså et langt billigere bilhold nå enn før selv med et relativt stort lån. Vi kjører nå elbilen som hovedbil og har beholdt min dieselbil som bil nr 2. Den byttes nok også til en elbil med tid og stunder. Jeg har forøvrig ikke angret et eneste sekund på at jeg gikk fra diesel til strøm. Vi burde gjort det lenge før.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat