Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-22, 11:50   #22
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes det er veldig sært å beskrive forskere som selvstendig næringsdrivende, him! Jeg kan kanskje sånn halvveis forstå hva du mener om du tenker på instituttsektoren, men ikke fast ansatte universitetsansatte forskere med prosjektfinansiering.

Jeg er enig i at det var en "slepphendt" formulering, men det jeg prøver å si er: Systemet er rigget slik at forskere blir presset inn i en rolle som de ikke ønsker seg. Jeg tenker da på de "faste midlertidige ansatte" (og så skjønner ikke jeg hva du mener med instituttsektoren? Så vidt jeg vet er det praksis at alle forskere skal være ansatt på institutter, og ikke på faktultetsnivå eller administrasjonen. Det hender det vel at de sveiper innom fakultetene, men det er ikke vanlig)

Og som fast midlerdidig ansatt, er du helt "on your own" - du mangler totalt den ryggdekningen som man har som fast ansatt (til og med jeg - som er ansatt i et konsultentselskap, og har 2 timer ufakturerbar tid, har MER beskyttelse i mitt arbeidsforhold enn en forsker som er "fast midlertidig ansatt") (!!!) Og det er derfor jeg sier at de er "selvstendig næringsdrivende", de har en risiko som er knyttet til arbeidsforholdet som tilsvarer det. (og igjen - se på bøndene og fastlegene - det er jo masseflukt fra disse yrkene)

Opprinnelig lagt inn av Toffskij

Det er godt mulig at reform bør til, men jeg er redd denne brå og hardhendte framgangsmåten kan føre til at en masse prosjekter blir ødelagt.

Jeg synes det hadde vært VELDIG betimelig om Ola Borten Moe, startet i andre enden og prøvde å få på plass langsiktig finansiering av forskning, fremfor å bare "klippe navlestrengen". Jeg tror det blir veldig, veldig tøft. Både for de enkeltpersonene som jobber med forskning, men også for de som har behov for resultatene og Norge som nasjon.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat