Noen som har skikkelig peiling på hoggorm?
Hvem vet, FP kan jo alt!
Jeg pleier å spøke med at jeg må ha blitt drept av en slange i mitt forrige liv. Jeg har vært sykelig redd slanger siden jeg ble født, omtrent. Et av mine første minner er at jeg ikke turde å tråkke på stien fordi jeg var redd pinner/slanger… Jeg har en helt irrasjonell frykt for slanger, ikke bare for å bli bitt, men det er vemmelig å se dem, se bilder av dem, ja, bare å skrive ord som bukte seg, kveil (grøss) og ormebol. Det kan faktisk være litt vemmelig å se på enkelte typer hageslanger (med mønster) og faktisk kan også noen skolisser minne om slanger.
Men nok om det, det var bare for å forklare.
Jeg liker godt å gå tur. Slangefobien har begrenset hvor jeg tør å tråkke. Lyng og andre ting man tråkker ned i uten å kunne se, er uaktuelt. Det er upraktisk å gå med høystøvler i skogen og fjellet. Jeg har fjellsko som ikke er veldig høye, og det er bedre enn joggesko i ormeøyemed, men jeg er alltid redd de ikke er høye nok.
Så kom jeg på den geniale(?) ideen om at jeg kan bruke gamasjer! Sånne som jeg har brukt på skitur. Men er det HELT sikkert at ormen ikke kan bite gjennom dem? Jeg vil ikke ha svar av typen «jeg tror…», men gjerne av folk som VET at det er umulig… Eller som kan henvise meg til noen som vet dette.
Dette løser jo ikke hele problemet mitt, all den tid jeg fremdeles er redd for å måtte se en orm. Men det løser iallfall angsten for å bli bitt.
|