Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
- Jeg kunne lett spist vegetarisk, men det får høylytte protester fra resten av familien. Nå prøver jeg å holde på en vegetarmiddag og to fiskemiddager i uken. Og jeg spiser ikke en «voksenporsjon» kjøtt til kjøttmiddagene. Men jeg må innrømme at det handler mer om smak og behag, enn miljø.
- Der kan jeg bli bedre. Jeg kjøper riktignok mye brukt, og mye skyldes stadig endrede altiviteter og aktivitetsnivå de siste årene. Men ikke alt.
- Snakker vi hvite/brunevarer av elektriske artikler? For de lever langt lengre enn 7 år hos oss. Det samme gjelder jo forsåvidt mindre ting også, som datamaskiner, høyttalere etc. Det er vel wearables og mobiler som varer kortere.
- Flyreiser reduseres antagelig ikke. Jeg/vi har flere turer til Oslo/Rikshospitalet i året,og det må bli forbudt om jeg skal slutte å fly frem og tilbake. Vi kunne i teorien tatt tog, men i praksis innebærer det to ekstra dager, med evt fravær fra jobb/skole.
- Bilene må vi også ha. Vi bor på et sted med veldig dårlig kollektivtilbud. Minst tre dagee i uken hadde jeg brukt en hel arbeidsdag på å komme meg til/fra behandlingstimer som varer 1-1,5 timer. Men bilene er bruktbiler, den ene er elbil, og vi har dem lenge.