Vis enkelt innlegg
Gammel 19-04-22, 13:10   #105
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Ja og nei. Noen valg handler om å klare, andre handler om å ville. Med unntak av undertøy, så tror jeg nok at 3 plagg pr. år skal holde for min del. Tror faktisk ikke jeg er langt unna allerede. Er mye ute i mange slags vær, men både vintertøy og sommerplagg varer i mange sesonger når de blir behandlet bra og reparert ved behov.

Det er ikke lett for meg å reise kollektivt/gå til jobb, men jeg kan absolutt bli flinkere til å ikke kjøre ut kun for å handle. Handle når jeg først er i farta, eller bruke beina/sykkel. Har nok også litt for mange småturer med bil ellers.

Reiser lite med fly sammenliknet med mange andre, men det er langt igjen til målene der. Har begynt å ta tog der det er mulig, også for jobbreiser og velger gjerne digitale møter framfor dagsmøte i Oslo.

De voksne i familien jobber med å minske matsvinn, og har i perioder vært flinkere til å velge kjøttfritt innimellom. Her kan vi med fordel stramme litt inn, men det er ikke så lett å planlegge alt med 3 barn som varierer hva de liker og tåler.

Jeg kan anbefale å lese boka 2070 av Bjørn Samset, den beskriver en del klimaproblematikk: bakgrunn, hva man vet, og hva vi bør gjøre på en svært lettfattelig måte og ikke minst uten at man ender i klimaangst-gropa. Jeg mener at vi som enkeltmennesker bør begynne å ta noen mer bærekraftige valg i hverdagen, men at det store ansvaret ligger hos de som styrer (men de er det jo igjen vi som velger, i hvertfall her i Norge), så da faller det igjen tilbake på oss.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat