Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den
Takk for tips, Poly, jeg er i gang med å lytte.
Ang. religion i skolen så syns jeg det er vanskelig. Men slik som Storbritannia tydeligvis har ordnet skolesystemet sitt, så har de jo lagt opp til dette selv. Og i dette tilfellet har det jo funka på resultatene, uten at det betyr at andre grep også ville funka like bra. Fordi det har hatt noen kjipe konsekvenser også, og ikke de bare de åpenbare i kjønnsdeling, diskriminering osv, men muligens også i det mindre målbare; som i trivselen til mer sekulære elever.
Det jeg ER helt for, er en mer mangfoldig lærerstab. Både i kulturell og religiøs bakgrunn, for det virker som mye av det som har gått galt ligger her. Jeg syns ikke skolen skal være et religiøst vakuum, men at selve religionsutøvelsen ikke skal være organisert til stede i skolehverdagen, og spesielt ikke én religion over en annen. På samme måte syns jeg ikke skolen skal legge opp til å favorisere ett akseptabelt politisk standpunkt over et annet.
Bønnerom på skolen? Nei. Men man kan godt legge til rette for en form for stillerom eller refleksjonsrom som kan brukes av ALLE, typ slik de har på flyplassen. Men det må følges opp slik at ikke det blir en måte å klassifisere elever "innafor/utafor", uansett religion eller ikke religion.
Ang. det å be. Sønnen min går på en skole der de sier en bønn hver morgen, og der har de snakket om hva den bønnen betyr, og hva hver enkelt kan legge i den. For han så er det bare et slags fokuspunkt. Vi er jo ateister hele gjengen her, så delen om gud gir lite mening for oss, men et øyeblikk for å samle tankene gir mening.