Tråd: Vindkraft
Vis enkelt innlegg
Gammel 07-03-22, 14:08   #10
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.324
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vindkraft

Jeg tenker vindturbiner til havs er det beste alternativet. jeg er litt tvilende til den type vindkraftutbygging jeg har sett på vestlandet med store infrastuktur utbygginger per turbine ( sprenge vei i kmvis, pluss lange kabler fra turbinen ). De vindkraft parkene jeg har sett i nederland og danmark står jo turbinene nært hverandre, og virker å kreve mindre infrastruktur enn vindmøllene på toppen av et fjell. Men det er jo eldre parker med mindre turbiner.

Jeg har større tro på å oppgradere selve turbinene i eksisterende vannkraftverk her i landet, det er virkelig mye å hente der. Og så kanskje må noen ta den tunge jobbe å vurdere videre utbygging av vannkraft mot vindkraft i større uberørte områder med store naturinngrep, jeg er usikker på hvem av de 2 som har størst konsekvens for natur og omgivelser, og skulle gjerne sett en faktabasert vurdering av det.

En kollega har tatt master om flytende vindkraft og holdt en presentasjon om CAPEX/OPEX mot lønnsomhet. I den presentasjonen er selv ikke dagens kWh pris på over 5 kr nok til at det blir lønnsomt. Oppgaven ble skrevet før strømprisene føk i været i høst. Presentasjonen ble hold mens de var skyhøye i desember.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat