Sv: Hvilket ansvar føler du - i samfunnsdebatt på internett og her på FP?
Deltar av og til på nett, og har samme standard som ellers i livet. Si det som er sant, men du trenger ikke si alt som er sant, diskuter sak og ikke person, den som karakteriserer motstanderen er tom for argumenter. Jeg synes det er viktig at sånne stemmer er tilstede på internett. Jeg opplever også at dersom man selv holder en høy standard på oppførselen sin, blir man - ihvertfall jeg - så og si aldri trakassert. Det hender det er en og annen idiot med dårlig oppførsel overfor meg, men de blir ofte korrigert av andre enn meg selv. Diskuterer mindre enn tidligere, men prøver å opprettholde den siste rollen; si fra om noen er ekle mot andre, og si fra at det ikke er greit, at de får diskutere saken. Men noe jeg opple er er virksomt, er å stille noen gjennomtenkte spørsmål tilbake istedetfor å fremme påstander. De som ikke har noe å komme med annet enn tøys, har ikke svar. Og har de det, kan det være interessant nok. Dersom noen i en artikkel eller et leserbrev har fremmet et bra synspunkt eller noen velformulerte tanker, hjelper man dem også veldig med å skrive en kort og saklig støttekommentar. De første kommentarene på en sak har en tendens til å formere seg. Enten de er saklige eller ikke. Så så et frø av saklighet.
|