Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-22, 11:08   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefaling: Det norske teatret: Tid for glede

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Takk!

Hvordan snakker de? De siste par gangene jeg har vært der, så har de snakket "dialektnært", og ikke sånn de gjorde før, en merkelig stiv fremføring av skriftspråket nynorsk. Håper det er en endring som har kommet for å bli, for jeg fikk helt MAKK av den nynorsken! (Og jeg er nynorskbruker, tidvis!)

De snakker dialekt.

Utdyping: Hva slags nynorsk de snakker tror jeg avhenger av stykket, teksten og ikke minst; skuespillerens egen dialekt. Snakker noen generisk østlandsk blir det ofte en mer klassisk nynorsk (de ER tross alt et nynorskteater), enn om noen har en dialekt som er nærere nynorsk. Det har i mange (tiår?) år vært brukt dialekter å Det norske teatret, og de siste 5-6 årene har man også tillatt Oslodialekter, til en viss grad. Frognerdialekt tror jeg ikke er innafor.

I dette brukes dialekter og klassisk nynorsk aktivt, som virkemidler.

Sist redigert av Tallulah : 15-02-22 kl 11:18.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat