Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-22, 15:59   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken elbil har du, og hva liker du best med den?

Vi, en familie med to foreldre og tre tenåringer som kjører mindre og mindre sammen med oss, har en diesel varebil (Citroen Berlingo) og en ny elbil, en Citroen E-c4. Vi solgte den store og utslitte familiebilen (Citroen Grand Picasso 7 seter) når vi kjøpte elbilen sist høst (til vrakpantpris, den var helt oppbrukt). Vurderingen vår var at vi skal ha en bilpark som dekker hverdsgsbehovet og ikke ferieturer eller de mer spesielle behovene vi har en veldig sjelden gang. Vi trenger en varebil fordi jeg har hunder og de er det veldig kjekt å putte i bilburene som står fast i varebilen. Vi bruker den også til annen transport med og uten tilhenger og den fungerer som arbeidsbil til og fra kontoret for mannen min.

Elbilen har 5 seter og helt grei plass til fem voksne, men den har lite bagasjeplass. Det holder til vanlig bruk, men hvis vi skal på bilferie med hele gjengen, så leier vi nok en bil til det. Det har vi gjort de siste årene siden den gamle 7-seteren ikke akkurat var driftssikker de siste årene. Det er langt billigere for oss å leie en bil til en ukes ferie enn å kjøpe en stor bil vi egentlig ikke trenger i hverdagen.

Citroen e-c4 ble valgt etter lang og nokså omfattende uttesting av mange elbilmodeller. Vi prøvde biler i omtrentlig det samme prissegmentet og hadde et max tak på 350.000, helst mindre. E-c4 har en helt fantastisk kjørekomfort som de andre etter vår mening ikke var i nærheten av å matche. Den har det utstyret vi ønsket oss og mer til, mer enn flere av de andre vi prøvde. Det betydde selvsagt også en del at jeg har kjørt Citroen i over 30 år og hatt god erfaring med det, samt at jeg kjenner forhandleren godt og er trygg på at vi får gode råd der.

Vi har nå kjørt bilen siden i høst og er storfornøyde. Jeg har vært på flere 8 timers turer i temmelig øde områder. Vi bor i et kaldt strøk, men det har ikke vært spesielt kaldt hittil i vinter. Erfaringen er at den gjerne kunne hatt litt lenger rekkevidde, men vi visste hva vi kjøpte og vurderte det dithen at det holder i hverdagen og det gjør det også. Forhandler var realistisk på virkelig rekkevidde på vinteren og det stemmer ganske bra med hva vi opplever. Skulle vi hatt bil med lenger rekkevidde og samme utstyrsnivå og komfort, måtte vi nok en del opp i pris og det var ikke aktuelt. Vi har hjemmelader i garasjen og jeg synes ikke det er noe stress om jeg må lade når jeg er på litt lenger turer. Jeg har det veldig sjelden så travelt at det er et problem og jeg har så langt heller ikke opplevd mer enn max en bil foran meg i ladekø.

Alt i alt var det riktig av oss å kjøpe bil til hverdagsbehovet og heller leie de få gangene vi trenger noe større. Det er billigere for oss i alle fall.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat