Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-22, 15:48   #520
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.778
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har gjort deg glad i dag? #12

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Etter selv å ha oppvokst med mops, og med engelsk bulldog i nær familie inntil for noen år siden, er jeg også veldig glad for at det tas tak i dette nå. Og håper det utvides til å gjelde alle raser som har slike helseutfordringer. Forstår det slik at begrunnelsen for denne dommen er at dyrebeskyttelsen mener det ikke finnes nok friske dyr igjen å avle på, til at det er forsvarlig å føre rasen videre. Men om det er det i andre raser med tilsvarende problem håper jeg denne dommen er nok til å få trenden til å snu, mot å avle på friskere dyr, og at den fysiske standarden det dømmes på i utstillinger endres.

Bulldogen jeg kjente var champion og fikk flere valpekull, men snorket kontinuerlig i våken tilstand, og holdt på å kveles en gang på fjell-/skogstur med mye bunnvegetasjon, og måtte kjøres i hui og hast til dyrlege. I tillegg hadde hunden veldig tung kropp i forhold til dimensjonen på bena, og hadde problemer med å gå på glatte parkettgulv. Og dette var som sagt en høyt premeiert hund. Den ble ikke regnet som syk, overvektig eller med spesielle pusteproblemer, "den skal være slik, det er slik bulldoger er".


Ja. Vi har selv en deilig hund av typen cavalier. Han er uendelig flott men fy faen det avlen har gjort med han. Og han er «frisk» 13,5 år og still going. But not so strong….

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv