Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere
Opprinnelig lagt inn av millact, her.
Jeg må innrømme at det bare føles godt å gi når jeg er så heldig at jeg kan. En annen gang er det jeg som trenger hjelp. Det er mitt bidrag til fellesskapet. Min far fikk transplantert en nyre. Noen andre tenkte som meg og hjalp ham.
Svanen: Er det noen øvre grense på alder for å gi blod? Hvor mye gir man per gang? I USA fikk jeg nøkkelknippe med gallon club. Husker ikke om det var i Connecticut eller Florida. Har vært blodgiver begge steder samt her i byen og i Stavanger.
Nasjonalt er det 65 år. Men noen plasser er det høyere, men da skal det gjøres en årlig vurdering av lege eller noen som har fått delegert oppgaven/opplæring. Hos oss er det feks 75 år, med årlig vurdering.
Man gir 450 ml ved en "vanlig" blodgiving.
Mine foreldre ga blod i USA da vi bodde der på 80-tallet. Jeg var nok med noen ganger, men det eneste jeg husker var at de fikk kjeks og et klistremerke der det sto: Be nice to me, I gave blood today 
Opprinnelig lagt inn av millact, her.
Jeg tar aldri og da mener jeg aldri…….Får litt kjeft, men har flott blodprosent. Må jeg da ta?
Så lenge blodprosent (hb) ( og jernlageret (ferritin), hvis det måles) er fin så er det ikke sikkert man trenger jerntabletter. Hos oss får man ikke jern om lageret ligger over 60.