Vis enkelt innlegg
Gammel 26-11-21, 09:19   #33
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.817
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har man sluttet med takkekort?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Vår konfirmant skal skrive takkekort til hver enkelt. I de fleste takkekort vi har fått etter konfirmasjonene til ungdom vi kjenner står det trykket "[...] Jeg hadde en strålende dag med familie og gode venner". Standardteksten fra en eller annen kortleverandør. Selv i koronatid hvor "gode venner" slett ikke kunne inviteres til en konfirmasjon. Jeg må innrømme at jeg er surmaga nok til å tenke at hvis man ikke en gang gidder å endre en standard tekst fra leverandøren som åpenbart er uriktig så ... ja ... da kunne man kanskje like gjerne la være?

Til hovedinnlegget: takkekort er fortsatt helt vanlig. Vi har fått det av "alle".

Jeg må innrømme at vi endret ikke så mye på teksten som sto som standard, syns den var fin og den passet oss. Vi hadde feiring med 2 vennefamilier, og konfirmanten hadde et par kompiser.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Vi sender alltid takkekort, og barna må skrive takkekort til dem de får gaver av som de ikke har takket personlig til bursdager og jul. Til konf måtte de først føre liste over alle gaver, og deretter skrive personlig kort og takke hver og en for den gaven de hadde fått. For oss er det svært viktig å takke når noen har gitt en av oss en gave, men det er også viktig at barna lærer å formulere og skrive brev og takkekort, sånn rent generelt. Typ hva som er vanlig å ha med i et brev, hvordan man setter det opp, hvordan man skriver navn og adresse på konvolutten, hvorfor det er lurt å skrive avsender bak på. Det er fast romjulsaktivitet å skrive kort og takke for gaver.

Det er ikke noen stor sak om vi ikke får takkekort, men man legger jo merke til hvem som ikke legger energi i å takke for den gaven de har fått. Akkurat det er endel av samtalene vi har rundt gaver og takking og sånt, at vi takker for det vi får, og om vi ikke takker, kan det skje at andre ikke føler gaven blir satt pris på, og at da får man kanskje ikke noe en annen gang. Jeg er ikke fornærmet, men det kan absolutt hende et par stykker fremdeles hadde stått på gavelista om de takket for gavene de fikk. Det er stort sett vanlig i vår krets å takke med takkekort til konf., bryllup, dåp og denslags.

Konfirmanten holdt en liten tale i konfirmasjonen hvor han takket for alle gavene. Har ikke tenkt at han burde skrive noe personlig brev til de som ikke var tilstede, men tenker at bilde med takk bør være greit nok. Jeg tenker at så lenge det kommer en takk, så spiller det ingen rolle hvordan den kommer.

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Men å etterlyse de etter 4 uker er litt raskt synes jeg.

Både svigermor og mamma er nok litt ekstreme, og å etterlyse etter 4 uker syns jeg også er tidlig. Men jeg har fortsatt ikke mottatt noe takkekort (eller annen form for takk) etter 2 konfirmasjoner i fjor sommer/høst.
Det er ikke sånn at jeg bærer nag og tar det opp i enhver anledning, slik som svigermor gjør, men hun har jo et poeng. Det ikke så kult å gi en gave og ikke høre et kvekk tilbake liksom.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat