Vis enkelt innlegg
Gammel 17-08-07, 10:01   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Ellers bruker de alltid høflig form ute i det offentlige. Der liker jeg det norske systemet mye bedre. Ikke noe pes med når det passer seg å begynne å si "du" i stedet for "de", og mye triveligere, synes jeg.

Mens jeg som har bodd i Sveits og Tyskland savner intenst å kunne bruke høflig tiltale. Det skaper en avstand er helt topp i jobbsammenheng synes jeg, dessuten kan man bruke det iskaldt og beregnende når man vil holde noen på en armlengdes avstand.

Opprinnelig lagt inn av Sildre, her.

For ikke å snakke om køkulturen de har i England. Den er temmelig fraværende i Norge.

Det kommer visst an på øyet som ser og på hvor man bor i Norge. Mannen min er så imponert over nordmenns køkultur.

Det er i grunnen ikke så mange høflighetsfrasene jeg savner på norsk, annet enn når det gjelder høflig tiltale av fremmede, men da duger jo "unnskyld" som flere andre har påpekt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat