Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-21, 08:54   #30
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nå har jeg lest artikkelen du lenket til litt grundigere, Floksa. Og hvis jeg ikke tar feil så stammer en del av konfliktene fra en litt annen måte å drive me kyr enn tidligere. I området vi holder til er vi vant til kyr som enten rusler tilbake til sæteren om kvelden (jeg antar det er melkekyr), eller kyr som holder til i områder med lite hytter. Det er nok en fordel at hyttefeltet grenser til et LNF-område, og ikke ligger så langt unna en nasjonalpark, slik at mange av de gamle sætrene slipper å få nye hytter rett oppå seg. Jeg ville tro det også hjelper at reguleringer og hytteutbygging skjer i samråd med de lokale bøndene, som også er grunneiere og de som har beiterett.

Når man vet at man må regne med sau på verandaen, kyr på grusveien, og hester og geiter i turområdene når man kjøper eller bygger hytte, så er det mye enklere å forholde seg til, enn om man plutselig har en flokk på 30 kyr som beleirer terrassen hver morgen, når det man er vant til er 5-10 sauer som lar seg flytte på.

Jeg syns det er superviktig å holde på beitedyra. Spørsmålet er bare hvordan man ivaretar både bønder og hytteeiere på en god måte. (Og får parkert ekstremistene i begge leire, som ikke er interessert i samarbeid eller forståelse for motparten.)

Det er helt riktig at bruken har endret seg og at det har dukket opp ammekyr. Disse går med kalven sin og har helt andre instinkter enn ei godsli melkeku som er innom fjøset to ganger i døgnet og ofte går på innmark om natta. Ammekua skal passe på kalven sin og har dermed betydelig mer lynne. Det betyr ikke at hun er sint eller slem, hun har bare mer av det opprinnelige i behold. Dette er i mye større grad avlet bort på melkekua, mens ammekua trenger de egenskapene.
Det er ofte også ganske store flokker, 25-50 mordyr mens en melkekuflokk sjelden er fler enn 25-30. Det er en vesentlig endring som i stor grad er politisk styrt (og jeg tipper at mange av de meste ekstreme hytteeierne stemmer på partier som direkte har bidratt til denne utviklingen ) men som vanskelig kan reverseres.
Jeg håper jo ingen kjøper hytte uten å bli informert om beiterett i området men mange vet nok ikke helt hva det faktisk innebærer.
Konflikten på Kvamsfjellet har oppstått tildels nettopp fordi bruken har endret seg, kombinert med noen få helt ekstreme hytteeiere og en og annen rasende bonde. Det ønsker noen få, men svært høylytte å rett og slett fjerne beitedyra næring og matproduksjon skal vike for ferie og rekreasjon. Det er en ganske heftig rød klut for de som beiter i området og eskalerer jo konflikten.
Kombinert med episoder der dyra blir jaget. Og i sommer er det faktisk funnet et dyr drept. Det var IKKE på Kvamsfjellet altså, men det viser hvor langt noen få er villige til å gå.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat