Vis enkelt innlegg
Gammel 16-10-21, 17:42   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg tenker at dette må være kommunen og utbyggers ansvar å vurdere før byggetillatelse blir gitt. Nå virker det som om det i liten grad har skjedd. Jeg har lest flere artikler om denne type konflikter. Jeg er faktisk jevnlig på hyttetur på Kvamsfjellet i vinterhalvåret som oftest. Har aldri hørt denne konflikten nevnt.

Tenker at dette med å være redd for storfe er noe bonden må ta på alvor, ikke hersketeknikke at det gjelder bare 'dumme' byfolk. Og hyttefolket må selvsagt ta hensyn og gi dyrene plassen de trenger. Kanskje en veiledning via vel foreningene om hvordan en skal ta hensyn til dyrene kunne hjulpet. Og tror det var litt lenger sør at gjerder ikke var tillatt, og det virker vel upraktisk. Små gjerder rundt uteplassen rett ved hytteveggen bør tillates, men ikke inngjerding av tomtene.

Siterer denne men det blir svar på flere.
Det er veldig store variasjoner ifht hva som er lov å gjerde inn. Noen steder er det ikke lov å gjerde inn noe. Noen steder er det regulert på antall m2 eller m gjerde. På Kvamsfjellet mener jeg de har lov å gjerde inn 200m2

Utfordringen er at beiteretten et absolutt, den er grunnlovsfestet og å fjerne eller begrense den vil være et svært langt lerret å bleke.
Så den delen kan i liten grad reguleres. Så da må man se på hyttebygging. Og det er nok mulig at det er bygd for mange hytter/tatt i bruk for store områder.
Det aller viktigste er kanskje informasjon til kjøpere. Ærlig og god informasjon om hva beiteretten er, hvilke regler som gjelder for inngjerding og hvilket «trykk» av beitedyr de kan forvente seg.

Også må man bli enda flinkere til å informere. Jeg grøsser bår jeg ser bilder der folk har vært «flinke» og holder avstand. 5-10 meter og det MED hund. Jeg har ikke mine egne hunder så nærme mine egne svært snille og greie melkekyr. Ammekyrne våre får ikke hundene nærme seg i hele tatt. Da snakker vi 2-300 meter og helst gjerde i nærheten så vi kan komme oss unna.

Litt av utfordringen er at kyr fort lærer at folk er redd dem og da blir de ganske ufordragelige. De kan fint gå etter folk å skremme dem for moro. De har fri hele dagen og går bare å dingler i skogen. Å skremme hyttefolk kan fort bli underholding for dem…..
Og dermed mister de den respekten de egentlig har for folk.
Så man skal i høyeste grad ta «redd for» på alvor. Det er grunn til å være redd dem. Og jeg blir ganske oppgitt av bønder som fnyser av denne redselen. Bønder blir drept av storfe nesten hvert eneste år. De vet egentlig bedre.

Men løsningen er ikke å fjerne dyra, så man må finne en løsning alle kan leve med. Der dyra fortsatt er tilstede. Som bruker av naturen er man der på dyras premisser. Man er gjest i naturen, først og fremst hos de ville dyra men også hos tamdyra som beiter ute.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat