Sv: Rasisme og fremmedfrykt
Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.
Men dersom man er drevet av fremmedfrykt, og handler deretter, og dette får konsekvenser for mennesker i et samfunn, da mener jeg det kan kalles hverdagsrasisme.f.eks: lar være å sette seg ved siden av den somaliske mannen på bussen (når dette er det eneste ledige setet), lar være å ansette Mohammed fordi han har et fremmed navn og utseende.
Feks dette med jobb er et kjempeproblem for mange utenlandske i Norge. De blir lett avvist pga sin opprinnelse. De som ikke vil intervjue eller ansette, mener sikkert ikke at de er minsre verdt enn andre, men fremmedfrykten driver dem. Og det mener jeg er hverdagsrasisme.
Den synlige rasismen der noen blir hånet, ropt stygt etter, og mobbet pga hudfarge er lettere å komme til livs fordi den er så synlig. Hverdagsrasismen er lite synlig, og er derfor vanskeligere å få gjort noe med. Men at den eksisterer, det er jeg overbevist om! Mange forskjellsbehandles pga fremmedfrykt. Og det er bare ett sted å begynne: Våre egne holdninger.
Denne definisjonen av rasisme sier mer enn den ovenfor:
"Rasisme har å gjøre med fordommer mot folk med en annen hudfarge,- en forestilling om at de er mindre verd enn en selv, og derfor ikke burde ha de samme rettighetene. Det er som oftest ikke en holdning som bygger på dårlige erfaringer en selv har hatt med folk som er mørkere i huden enn en selv. Rasisme er tvert i mot en holdning og et verdisyn som lever sitt liv uavhengig av konkrete møter mellom mennesker av ulik hudfarge. Rasisme har å gjøre med fremmedfrykt."
"Din" definisjon av rasisme handler også om holdninger. Jeg er enig alt som står der. Jeg er enig i at rasisme har å gjøre med fremmedfrykt og fordommer. Men motsatt har ikke fremmedfrykt og fordommer nødvendigvis noe å gjøre med rasisme, mener jeg. Rasisme er et steg videre.
Det du kaller hverdagsrasisme kaller jeg heller for diskriminering. Det er en ren beskrivelse av hva som skjer, uten at man ilegger den som diskriminerer holdninger man faktisk ikke kan vite noe om.
|