Vis enkelt innlegg
Gammel 15-08-07, 19:10   #218
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Også en oppskrift jeg ikke fikk lov til å sende med forrige innlegg:

Denne middagen ble jeg så dårlig av, at jeg nesten ikke orket å legge den inn. Jeg reagerer voldsomt på eggerøreaktige ting for tiden. Den ble så innmari god og flott, at jeg føler jeg må legge den inn allikevel. Den ble litt flytende på midten, så det kan kanskje være lurt å steke den litt lenger. Vi serverte salat ved siden av gjærkaken.

Gjærkake med fyll

50 g smør
1 ¼ dl melk
15 g gjær
4 dl hvetemel
1 egg
¼ ts salt

Smelt smøret i en kasserolle. Ha i melken og la det bli fingervarmt. Løs opp gjær i melken, bland alle ingrediensene og la deigen stå til heving under klede i mens u lager fullet. Deigen skal være løs, men ikke klissete. Pass på så du ikke har i for mye mel.

Fyll
1 neve pinjekjerner
1 løk
2 hvitløksfedd
1 rød paprika
250 g ost (gjerne en blanding av norvegia, mozarella og parmesan)
2,5 dl matfløte
4 eggeplommer
½ ts salt
200g kokt skinke
2 never frisk basilikum, persille og gressløk
4 eggehviter
olivenolje
salt og pepper

Sett stekeovnen på 200 grader. Begynn med fyllet. Rist pinjekjernene i en tørr stekepanne i noen minutter. Når de har fått en fin og gyllen farge heller du dem over på en asjett.

Hakk løk og hvitløken. Fres det blankt og mykt på middels varme i litt olivenolje. Det tar 8-10 min. Pass på at løken ikke tar farge. Skjær paprikaen i små biter og ha det i pannen de siste 4 min.

Riv osten. Pisk sammen fløten eggeplommene og saltet. Tilsett løk og paprikablandingen og osten. Hakk krydderurtene og ha det i fløteblandingen sammen med pinjekjerner. Skjær skinke i små terninger. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig i fløteblandingen med en slikkepott eller skje.

Kle en kakeform 24 cm i diameter med deigen, 5 cm oppover kanten. Legg skinken i bunnen og hell resten av fyllet over. Stekes på nederste rille på 200 grader i ca 40 min. La kaken hvile i 5-10 min etter at den er ferdig stekt. Legg gjerne et klede over slik at den holder seg varm. Server med en enkel salat og hvitløksdressing.



__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat