Vis enkelt innlegg
Gammel 03-06-21, 20:23   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ombygging og frustrasjon, hvordan går man fram?

Vi trives i området hvor vi bor, men ikke med huset. Det er stort nok, men planløsningen er helt håpløs. Vi har lett i flere år etter noe annet, men det er ingenting aktuelt. De siste årene har vi tenkt at vi kan bygge om dette huset i stedet.

I teorien ville det vært perfekt og antakelig billigere enn å flytte. I praksis er det et forbanna stress. Jeg vet ikke hvordan vi skal gripe dette an. Huset og området vi bor i er regulert av kommunens bevaringsplan. Vi kan i svært liten grad endre på fasaden. Vi har fått tak i fasadetegninger. Mannen mener vi må starte med å få tak i en arkitekt som kan se hvilke muligheter vi har innenfor rammene. Men jeg tenker at det kan være penger rett ut av vinduet. Hva hvis vi betaler en arkitekt som finner ut at våre minstekrav ikke kan innfris? Mannen mener at det er en sjanse vi må ta.

En kollega betalte 40000 kr for å få en arkitekt til å tegne et tilbygg på 20 kvadrat over to etasjer, og dette er en nokså gnien fyr.

Det viktigste vi trenger å finne ut, er om det lar seg gjøre å flytte stuen til et sted i huset med utgang til hage og om det vil komme nok lys inn. Det er et mørkt sted (generelt er det lite vinduer her), og hvis vi ikke kan få nok vinduer, er jeg ikke interessert i å gå videre. Det blir rett og slett for mørkt til å være trivelig.

Hva tror dere? Har mannen rett? Hvor begynner vi? Å søke til kommunen er også en langtekkelig prosess, forteller andre oss.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat