Sv: Såpekassetråden #2
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Jeg sier ifra til voksne folk hvis vi er på et transportmiddel hvor vi skal være lenge. Vi tok tog fra Oslo til Gøteborg en gang, og ved Råde spurte jeg pent om mann (ca 28 år) kunne ta på seg headset. Svaret: "Nei, jeg har glemt det hjemme". Da ga jeg beskjed om at det fikk være hans problem, for vi kunne ikke høre på dette hele veien. Han ble drit sur, og flyttet seg til et annet sted i toget. Men 15 minutter etterpå var han tilbake igjen. Og fortsatt togturen uten iPad.
Jeg er nok ekstremt var på dette. Jeg takler bare en lydkilde av gangen, og har gått av t-banen når det er for mange på en gang som insisterer på å høre å telefonen sin sammen med alle.
Kanskje er jeg litt ekstra var nå som jeg har sluttet å reise kollektivt? For de dagene på vinterferie var virkelig helt ekstreme. Jeg syntes det var iPad-lyd overalt.
Jeg sier også i fra til de voksne, dersom de finnes. Er det snakk om barn uten voksne er jeg ekstremt forsiktig om jeg sier noe som helst.
Jeg defineres som lydømfintlig, men mye lyder går bra likevel. Jeg tåler for eksempel ikke motlyden ved bruk av aktiv støydempende headsett, så det har jeg sluttet med, men et headsett som er godt formet til mitt hode demper lyden betraktelig og fungerer fint som hindring av shut-down for meg. Kollektivt tar jeg ikke uten at headsettet er med. Jeg hører aldri på tilfeldig musikk, men har egne definerte spillelister, tilpasset ulikheter i min form. Ingen overraskelser annet enn de gangene jeg prøvehører på ny/ukjent musikk, men da har jeg satt av tid til det.
|