Sv: Internasjonale jule- og høytidsmatreiser
Vi skal ha Thanksgiving-kalkun neste fredag. Lillebror lurte på om cole slaw og hjemmelaget lemonade, kunne brukes også til dette, og det har vi bestemt oss for at de kan. (Oppskrifter lagt ut av Tallulah i sommer-reisetråden.) I tillegg blir det søtpotetmos og potetmos med parmesan og rosenkål og tranebærsaus. Det blir nok bra. 
6. desember baker jeg Grittibänz, sveitsisk gjærbakst som kommer både i søt type, som en slags bolle, og mer nøytral, som loff. Vi lager den søte med masse revet marsipan i og så lager vi figurer selvsagt. Vi baker også sveitsiske Zimtsternen og noen ganger Basler läckerli. Vi får se hva vi rekker. Ja, også Zopf da, sveitsisk fletteloff og Stollen.
Jeg er vokst opp med dansk jul 2. juledag. Det måtte mormor ha, så fant hun seg i norsk jul på julaften. Så da har vi and med søt rødkål, den lages med ripssaft i og er SÅ god! Jeg har ikke laget sukkerglasserte poteter, men har lyst til å prøve i år. Jeg tror også jeg skal lage riktig ris a la mande i år med kirsebærsaus. Det er som riskrem, bare bedre.
Jeg synes det kunne være morsomt å ha svensk jul også, så om noen kan mye om det og vil dele oppskrifter blir jeg glad. Pelen, kanskje?