Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-20, 12:41   #584
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråd: For illsinte rants om ting som kanskje ikke er viktig, MEN ÆRLIG T

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nei, ikke rarere enn andre dialekter, jeg var bare, i min uvitenhet, ikke klar over at det også var dialekter på østlandet som ikke bruker hunnkjønnsbøyning og -artikler (trodde det var et bergensfenomen), derfor lurte jeg på om det bare var skriftlig, eller om dere sier det slik muntlig også. Er mer interessert i dialekter enn interiør, og ble mer opptatt av dette enn av antall adventsstjerner tillatt per hjem.

Det er forsket på slik artikkelbruk i østnorsk - både nå nylig og da jeg var student for noen-og-tjue år siden. Det er mye som tyder på at hunkjønnsartikkelen "ei" er på vei ut i mange østnorske dialekter. Slik var det også der jeg vokste opp, i en slags drabantby øst for Oslo. Vi kunne si "en skje", men "skjea" og "en jente", men "jenta". Det var nokså konsekvent, og nå ser det ut til å ha blitt enda mer gjennomført og utbredt i det sentrale østlandsområdet. Artikkelen er på retur, altså, men ikke nødvendigvis den bestemte hunkjønnsformen på -a.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 21-10-20 kl 12:46.
Bluen er ikke aktiv