Vis enkelt innlegg
Gammel 18-08-20, 12:18   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fritt skolevalg i grunnskolen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jo dessverre sånn at ingen gruppe i Norge er mer utsatt for vold enn hvite gutter som går på skoler i Oslo med flertallet minoritetsbarn.

Har du en kilde?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Anbefaler ellers denne podcasten: https://www.nytimes.com/2020/07/30/p...ts-serial.html

(Nice white parents). Denne satte i hvert fall hodet mitt på en skikkelig snurring.

Ja, den er veldig bra, og jeg tenker mye på den. jeg ser at mye av det som er relevant her, er også relevant i Osloskolen. Andelen brune og svarte barn er det som avgjør om en skole blir sett på som "god", og noe tospråklighet blir sett på som bedre enn annen tospråklighet, bare for å nevne noe.


Men jeg er usikker selv. Jeg syns at det skal være mulighet å bytte skole, men samtidig syns jeg at det er uheldig når man får en skjevfordeling av elever som trenger mer ressurser enn andre. Jeg syns også det må gjøres noe med tankesettet, hvordan man ser på det som totalt uproblematisk med helhvite skoler (selv om samfunnet ikke er det, og selv om vi har store problemer med at folk med innvandrerbakgrunn ikke får jobb fordi folk velger det de er vant med), men skoler med stor andel brune barn blir sett på som et problem som må løses. Jeg tror begge deler kan skape uheldige kulturer, og mye på grunn av fordommer og forventninger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat