Sv: Kule turer i naturen på østlandet som er litt utenfor rushet?
Imponert over ambisjonene. /
Jeg må legge inn et punkt 0. Det er veldig mye triveligere å være friluftsfamilie i oppholdsvær enn i mye regn, så noe av det viktigste er å følge med på værmeldingen. Telttur i mer enn én natt i mye regnvær kan ta knekken på humøret ganske så raskt med mindre man er spesielt interessert.
1. Her har det jo litt å si hvor man legger lista for behagelig. Hvis man er litt nøye på punkt 0 og planlegger tur uten plaskende regn, synes jeg det er skikkelig fint å sove i hengekøye. Men det krever at man klarer å holde varmen (underlag har stor betydning), henger opp køye på riktig måte så man slipper å sove i bananstilling hele natten (det går an å sove på siden i en riktig opphengt hengekøye) og har en tarp/presenning over i tilfelle duskeregn. Og myggnetting hvis man er på et myggsted.
Telt er også fint. Hva slags telt er avhengig av om du kjører til dit du skal sette det opp, gå kort eller bære det lengre. Hvis man kjører (nesten) helt fram og har stort nok telt, går det fint an ha med en litt bedre madrass å sove på.
2. Skogen, sjøen, fjellet? Har det noe å si?
Jeg har et par tips i nabolaget her som jeg kan sende deg (kan ikke røpe dem til «alle»).
Nå kommer det litt an på hva som åpnes og ikke og hvor langt dere gidder å kjøre, men å telte et par netter på Raubergstulen (husk å stoppe i Lom og kjøp med godsaker fra baker og ellers) er supert. Da går det an å bli med på tur til Galdhøpiggen (som alle friskusfamilier med respekt for seg selv gjør ), prøve klatreparken rett over veien (fantastisk utsikt!), bli med under breen osv. osv.