Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-07, 16:58   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Ja, det kan du si. Jeg tenkte nettopp det samme.

Jeg har i alle fall kommet frem til følgende:
a) Dersom vi (= familien) skulle kuttet poteter, ris, pasta og brød hadde vi hatt konstant sultne unger.
b) Dersom vi skulle levd på lavkarbo hadde all min fritid gått med til å forberede og planlegge mat.
c) Vi hadde blitt blakk - mye av dette koster jo ganske mye.
d) Vi (i alle fall jeg) hadde vært død av hjerte og kar-sykdommer innen kort tid. Så mye fett (smør, feta, bacon) kan umulig være godt for kroppen


Dessuten lurer jeg på: funker det? Har noen av dere tatt av mange kilo (og deretter holdt en stabil vekt) ved hjelp av lavkarbokurer/kosthold?

Right. Ingen av oss er sultne iallfall. Mange barn er jo naturlige lavkarbere, da mange barn heller vil spise pålegg og proteiner generelt enn brødmat og poteter. Min jente har alltid vært sånn, helt uten innblanding fra meg. Den eneste karbohydratkilden hun elsker er pasta, så vi har fullkornpasta i ny og ne. Proteiner og fett metter mer enn karbo, faktisk. MYE mer, man får et mer stabilt blodsukker og kan få lenger perioder uten mat, ikke at det er et mål altså.
Det koster ikke alltid så mye mer, det spørs hva dere spiste før eller hvordan du planlegger. Jeg handler kjøtt i Sverige når jeg kan, og ellers mye på tilbud og fyller opp fryseren. Grønnsaker spiser man jo som regel uansett om man er på lavkarbo eller ikke, så det kan vel ikke klassifiseres som dyrere på et lavkarbokosthold. Egg er svært billig, tunfisk er billig, frossen kyllingfilet er billig, frossen kjøttdeig, torsk og laks er billig osv.
Man må planlegge mer i begynnelsen, men etterhvert som man får feelingen på dette så går det av seg selv. Du vet jo, det eneste man ikke spiser er jo poteter, pasta, vanlig brød, sukker og ris, og det betyr jo at man kan spise ALT annet, omtrent. Man har uendelig med valgmuligheter, det er bare å lese litt og komme inn i det. Å lage store porsjoner middagsmat og fryse ned er lurt, men det er jo lurt uansett hvilket kosthold man har.
Når det gjelder hjerte- og karsykdommer og mettet fett kan du bare lese hele tråden her så får du nok litt mer svar på det. Jeg har også MANGE flere linker om du vil ha.
Min egen lege har forresten anbefalt meg dette kostholdet (med mye fett).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat