Vis enkelt innlegg
Gammel 12-10-06, 16:00   #64
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker leste dere da dere var tenåringer?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Annik Saxegaard skrev om Ina . Jeg leste dem også, og jeg har et godt forhold til dem fortsatt . Evi Bøgenæs leste jeg også.

Husker jeg leste Pelle og Proffen bøkene til Ingvar Ambjørnsen. Var med i ungdomsbokklubben og leste alt jeg kom over der. Kari Bøge, Åse Foss Abrahamsen, Elin Brodin m. flere. Jeg leste på noe bestandig og brukte biblioteket mye også. Jeg fant masse bøker etter mamma som jeg leste - GGP blant annet.

Det var vel i den tiden jeg begynte å lese litt mer voksen litteratur. Husker jeg hadde mye glede av "Hvite Niggere", "Beatles", Bjørg Vik, Anne Karin Elstad, Gerd Brantenberg, Herbjørg Wassmo mm. Jeg husker jeg smugleste "Hard asfalt" og "Men tankene mine får du aldri" gang på gang. Jeg var forelsket i "Piken med den blå sykkelen", og hadde temaperioder der jeg slukte alt jeg kom over om krigen, undertrykte muslimske kvinner og annet jeg fant interessant.

Jeg leste mye blader også Starlet, Romantikk og Tuppen og Lillemor og sånt.

Vi leste mye av det samme ser jeg .

Jeg var på loppemarked for et par uker siden og så en hel eske med Tuppen og Lillemor og Starlet. Måtte virkelig ta meg sammen for ikke å kjøpe alle(kjøpte ingen!). Romantikk leste jeg ikke, men hadde venninner som kjøpte det, og "mitt første kyss" ble lest med stor iver.

(leste masse tegneserier, speielt Fantomet!)

Jeg leste masse gjennom hele barndommen, var medlem i Boklubbens Barn og Ungdomsbokklubben. Leste alt fra "trash" til "gode" bøker. Bobsy(?) Barna og frøken Detektiv og Evi Bøgenæs var det mye av de første årene på barneskolen. Leste også mammas gamle Gyldendals Gode Pikebøker.

Men nå ser jeg jo at spørsmålet er tenåra..

Husker veldig godt Pelle og Proffen.
Elin Brodins Kjære Timo leste jeg mange ganger.
Leste også mye av John Irving.
Tatt av Vinden slukte jeg.
Jeg leste også Hard asfalt og Men tankene mine får du aldri, det var obligatorisk lesing der jeg bodde iallefall.

Har problemer med å huske flere, dette var vanskelig! Det var noen bøker av John Michelet også, den flyvende brasilianer eller noe sånt?

Jørgen pluss Anne er lik sant?

Jeg må bare innrømme at jeg leste Sagaen om Isfolket også... Alle 47, til min mors fortvilelse.

Å så deilig det var å lese så mye! Jeg besøkte min far 3 uker hver sommer, da kjørte vi alltid innom biblioteket på vei hjem fra flyplassen og lånte en pose med bøker som jeg satt med nesa i hele ferien. Jeg ble heller aldri bilsyk, så jeg leste alltid på vei til hytta osv.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat