Vis enkelt innlegg
Gammel 26-07-19, 14:08   #15
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.256
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middager når det er varmt

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg får alltid lyst på den maten vi kun spiste på varme sommerdager når jeg var barn. Spekemat var jo veldig vanlig «på bygda» før og vi spiste ofte spekeskinke kuttet i terninger sammen med potetstuing, dvs nykokte poterer i tjukk hvit saus med masse gressløk i. Skinken kom fra egen gris og det ble mange middager av den. Dette elsker mine barn også. Vi spiste også ofte «søyll», knust flatbrød med sur eller søt melk og en håndfull spekeskinketerninger i. Ungene kan styre seg for dette, men spiser gjerne spekemat med eggerøre og flatbrød i steden. Ellers blir det mye salat som varieres i tråd med hva som er spiseklart i grønnsakshagen. I dag skal vi ha spinatsuppe laget av egendyrket spinat. Mulig det blir hvitløksbaguetter eller foccacia til, kanskje. I morgen står det taco på planen med bønnestuing i steden for kjøttdeig. Søndag har jeg ikke tenkt på enda, men jeg har enorme mengder grønnkål som er spiseklar, så jeg må få brukt litt av det. Kanskje pasta med grønnkålpesto, rett og slett.


Sånn var min sommermeny i barndommen i Gudbrandsdalen også (krabber og sjøkreps derimot, hadde jeg ikke smakt før jeg var over 20)

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat