Vis enkelt innlegg
Gammel 21-05-19, 09:51   #51
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, vi kan selvsagt lukke øyne og ører for den globale klimautfordringen som krever at alle strekker seg så langt de kan for å produsere mest mulig fornybar energi?

(Det varierer fra år til år om vi netto eksporterer eller importerer, og ikke minst varierer mye det gjennom året. Norge spiller en veldig viktig rolle som svingprodusent. Tror trenden er at vi eksporterer stadig mer, men usikker)


Ellers så er det tankevekkende at om vi hadde krevd å ikke røre urørt natur for 50-100 år siden, så hadde vi ikke hatt noe særlig vannkraft i år - det er massive naturinngrep vi har gjort for å være så godt stilt som vi er på fornybar energi.

Det er selvfølgelig best om flest mulig bruker mest mulig fornybar energi, men jeg mener at elektrisitetsproduksjonen bør foregå nærmest mulig forbrukerne.
På den måten vil man også slippe å bygge ut flere kraftoverføringslinjer. Jeg er overhodet ikke i mot vindkraft, jeg synes møllene er kule, fascinerende, og de gir også tilgang til naturen på en ny måte. På fjellet gir de ikke så mye mer støy enn det de store kraftlinjene gir. Jeg regner med andre enn meg har stått under de store linjene fra kraftverkene og fascinert hørt på "gnistrene".

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat