Sv: Har du sjangerallergi?
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Har du en sjanger eller flere du unngår når du velger bøker? Hvorfor det? Har du lest noe fra sjangeren, eller har du bare avvist den i utgangspunktet?
Biografier og selvbiografier spesielt har jeg liten sans for. Det er virkelig få mennesker som er så interessante at de fortjener en egen bok. Jeg har altså hverken lest om Kjell Magne eller Carl Ivar det siste året. Som liten likte jeg godt "Historien om ..."-bøkene, men det er jo helt andre fortellerteknikker ute og går der så det blir noe annet synes jeg.
Jeg er ikke så veldig glad i historier fra virkeligheten, sånn som "Ikke uten min datter" og hva de nå heter alle sammen. Akkurat den boka jeg nevner har jeg lest og den var ikke så dårlig, det er ikke det, men generelt kjenner jeg at det ikke er så mange som er interessante nok til å lese bok om heller, selv om den ikke er i (selv-)biografisk form akkurat. "Bokhandleren i Kabul" har jeg vel også plassert i denne båsen uten egentlig å kjenne den.
Wester-romaner som Morgan Kane og andre cowboy-historier det går 13 på dusinet av er heller ikke noe for meg.
Jeg ser stadig anbefalt bøker av kinesiske forfattere her og burde sikkert ta et hint og gi dem et forsøk, men jeg har ikke lyst. Så langt har jeg egentlig ikke så mye kjennskap til asiatiske forfattere, men det jeg har sett av asiatisk film har jeg ikke likt rett og slett. Jeg føler at det er så langt unna meg og mitt at jeg rett og slett kjeder meg. Jeg synes historiene blir meg likegyldige og innbilder meg at bøkene ville være på samme måten. Så fjerne for meg at det ikke blir noen gjenkjennelse og at de derfor blir kjedelige. :unnskylder: