Alternativ julegave?
Jeg har ryddet på kontoret mitt, og kom da over to feltbrev fra Leger uten grenser som jeg ikke hadde rukket å lese. Midt i den stressende og overflodpregede julestria er det hjerteskjærende å lese hva Christian som jobber i Kongo, skriver i sitt feltbrev:
Sitat:
Jeg har sett barn dø av malaria, hjernehinnebetennelse, blodforgiftning - og ikke minst sult, som alle hadde overlevd om de hadde hatt såpass flaks at de var født i Norge.
Så midt i alt julekaos, så tenker jeg litt ekstra på det. At jeg og resten av familien min har hatt ren og skjær flaks som bor i Norge. Men for å omfrasere et kjent sitat: "Med stor flaks følger også stort ansvar." Så jeg gikk inn på websiden til Leger uten grenser. Der er forsiden at man fremdeles ikke har kontroll på ebola i Kongo:
Sitat:
Ebolautbruddet i DR Kongo har så langt krevd flere hundre liv. Mange flere kan dø dersom ikke spredningen av det svært dødelige viruset stanses. Leger Uten Grenser jobber på spreng for å få kontroll over utbruddet, og vi trenger din hjelp i kampen: Vipps et valgfritt beløp til 2177 eller send SMS JUL til 2177 og gi 168,-. Det tilsvarer en ebolatest.
Så min oppfordring i dag, hvis du fremdeles ikke er i mål med julegaver eller hvis du faktisk er i mål: Gi litt penger til Leger uten grenser. Det nytter!
Og hvis du kjenner litt ekstra på hvor flaks du har: Bli feltpartner.
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|