Vis enkelt innlegg
Gammel 02-11-18, 13:42   #46
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.803
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Palestinernes reaksjoner på en Israelske maktutøvelsen er så veldig følelsestyrt? Er du rusk, Gaia?!Det er en helt forståelig reaksjon på en hårreisende og brutal ekspansiv okkupasjon. Nedtramping av folk, tyveri av land og hus, unødig maktbruk, varetekstfengsling i årevis uten lov og dom, uthaling av tid gjennom sjekkpunkt så folk dør på vei til sykehus, trakassering av palestinere som bare prøver å gjøre dagligdagse ting...

Nei, jeg er ikke rusk. Jeg sa ikke at reaksjonene ikke var forståelige, jeg sa at de var styrt av følelser, ikke av en analytisk tilnærming til om dette er reaksjoner som fører til ønsket resultat. Jeg syns ikke det er greit at Palestinere behandles dritt. Men jeg syns heller ikke det er greit at svaret på dette er selvmordsbombing. Det som skjer i Midt-Østen, ikke bare i Israel og Palestina, er vel KREMEKSEMPLER på at vold bare avler mer vold, som avler enda mer vold.

Og du er klar over at kartet du viser til ikke sier noe om årsaken til ekspansjonene. Blant annet synliggjør den ikke angrepene i 1948, 1967 og 1973, samt at Israel trakk seg tilbake fra Sinaihalvøya, selv om denne ble erobret i en av disse krigene. Den synliggjøre heller ikke Jordansk okkupasjon av Vestbredden og Egyptisk okkupasjon av Gaza. Den synliggjør ikke at resultatet av krigen i 67 var at Palestinerne fikk tilbake disse områdene fra hhv Egypt og Jordan. Og, viktigst av alt, så sier den overhodet ikke noe om at Israel er omgitt av stater som har hatt som uttrykt policy å utradere Israel som stat. Og samtidig undertrykker Palestinske flyktninger, og sørger for at de ikke bli integrert når de flykter. Dette er en konflikt hvor det er så utrolig lett å være bastant enig med den ene side. Men hvor vi, som ikke lever midt oppi dette vepsebolet, skal være varsomme med å mene alt for mye om både det ene og det andre. Og hvordan du enn vrir og vender på det; jeg er ikke jøde, men jeg har faktisk bodd der, ikke bare vært der på politisk heisabesøk. Jeg har en mor som har jobbet der i mange perioder, og jeg har satt meg ganske godt inn i konflikten, fra begge sider. Og jeg syns den er utrolig vanskelig og kjip. Det er lett å synes synd på de som lever under kummerlige forhold, som opplever anektering av eiendommer og undertrykkelse. Men det er også ganske lett å skjønne et folk som har blitt forfulgt i tusenvis (!) av år trenger et trygt land, som er deres. Antisemittismen er økende, i hele verden. Og jeg tror ikke det er mulig å skjønne hvor skummelt og kjipt det oppleves, hvis du ikke føler det på kroppen.


Sist redigert av Gaia : 02-11-18 kl 13:52.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat