Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?
Opprinnelig lagt inn av Storm, her.
Jeg har, helt siden jeg flyttet til Oslo for over 20 år siden, jevnlig hørt historier om hans oppførsel. Senest nå i sommer i Arendalsuka. Media vet mye, det er jeg overbevist om.
Samme her. #festivalgjenger
Helt generisk synes jeg man for så vidt må få være lov å være en gammel gris eller slesk sjekker, så lenge man respekterer et nei. På samme måte som man kan ha lov til å drikke seg full på hver eneste anledning og sovne i en krok. Men man må jo som leder ha mulighet til å vurdere om slike personlige preferanser er kompatibelt med et tillitsverv eller ledende stilling. Jeg har en «personlig egnethet»-klausul i min kontrakt, samt at personalhåndboken har code of conduct-krav. I teorien kan jeg altså få problemer dersom min oppførsel reflekterer firmaet dårlig på en eller annen måte, selv om det er langt innenfor lovlig og ikke skader enkeltmennesker. Så hvis jeg er dritings sammen med kunder eller ligger med halve bransjen, kan det få konsekvenser.
Det er derfor jeg synes det er så rart at Ap har tolerert en slik oppførsel av en tydelig lederperson, også hvis det skulle vise seg at han aldri har utnyttet sin maktposisjon.
Har han gjort det, så er det jo grei skuring, antar jeg. Men antagelig har han holdt seg sånn noenlunde innenfor grensene. Ellers hadde det blåst opp mye før.
|