Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?
Jeg kjenner at jeg blir mektig provosert over å bli beskyldt for å være dum eller egoisitisk fordi jeg ikke har stemt sosialistisk i år. Jeg har verken stemt Høyre eller Frp, men har på sett og vis bidratt til at det har blitt en blå (jeg håper på en blågrønn) regjering og ikke en rød. Jeg ønsker meg et grønnere samfunn, og siden jeg ikke skjønner hva MDG driver med (har en mistanke om at de ikke helt skjønner det selv ) og misliker det meste ved SV bortsett fra miljøpolitikken, er de heller ikke et reelt alternativ. I tillegg ønsker jeg at vi skal se på andre måter å forvalte velferdsgodene våre på. Må det være slik at alle skal få og ha rett på alt (som Esme er inne på, må vi ha ting på blå resept hvis vi har råd til å betale selv?) eller kan vi se på løsninger som gjør at de som trenger det mest faktisk får så de klarer seg mens vi andre fikser litt mer selv. Behovsprøvd barnetrygd f.eks- vel verdt å prøve ut, mer penger til de som trenger det, ingenting til de som får gratis sparepenger fra staten og blir enda rikere.
Hva som er egoistisk og ikke kommer også helt an på hvor langt utenfor egen nesetipp man evner å se. (Var det noen som nevnte kunnskapsløshet? ) Selvsagt høres det raust ut å stemme SV som pøser ut skattekroner som om man skulle være fulle sjømenn. Det høres fint og flott ut med varm skolemat, tre elever pr. lærer etc, men hva når pengene tar slutt, og det gjør de før barnebarna våre er voksne, i alle fall hvis man er enige om å ikke bore etter mer olje. Er det raust å tenke at vi skal bruke alt nå på oss selv, og ikke spare noe til de som kommer etter oss? Er det raust av AP å gå for oljeboring i SLV, eller er det rausere av Venstre å si nei? Er det AP eller Venstre som er egoistiske og hiver ut asylbarn? (En stemme på SV var en stemme på AP...).
Litt rotete innlegg, I know, men jeg synes retorikken som går ut på at stemmer du blått/blågrønt er du dom&slem og stemmer du rødgrønt er du snill&lur, er hinsides enkel og ikke så rent lite fordummende. Alle som har mer enn 3 i samfunnsfag fra ungdomsskolen burde i alle fall vite bedre enn å slenge rundt seg med den type politiske "analyser".
|