Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Jeg sitter litt i en lignende knipe, om enn omvendt.
Jeg stemmer Venstre og har nesten alltid gjort det. De står ideologisk for svært mye av det samme som meg, både med en klar sosial profil, ryggrad på miljøsaker, en tydelig stemme for en human flyktningepolitikk, tydelig skolepolitikk med grunnforskning på agendaen (ikke spesielt populistisk, men de står for det likevel), religionsfrihet, for republikk, en sterk politikk for næringsliv, innovasjon, grunderskap og privat eierskap (for eksempel "englefond" som de har kjempet gjennom med nebb og klør).
Det er egentlig ingen andre partier som er aktuelle for meg. SV pga en totalt virkelighetsfjern og verdiødeleggende næringspolitikk, AP mer enn noensinne fordi de vimer rundt uten noen tydelig politikk på viktige områder (som skole, der de er helt hodeløse) og fordi den totale tausheten i flyktningepolitikken er virkelig ryggradsløs. Og de er miljøverstinger, etter FrP! Senterpartiet fordi de er tilbakeskuende reformfiender og Nei til Alt, KrF fordi de funderer politikk på religion (selv om jeg ofte er enig med dem i sak, på alt som ikke er religion), Høyre fordi de har solgt sjela til FrP og ofte er for "religiøse" på privatisering som svaret på det meste, Frp av åpenbare grunner.
Men stemmer jeg på Venstre så stemmer jeg også på et parti som har bidratt til at FrP kom i regjering. Og det er vanskelig å spise.
Men jeg føler ikke at jeg kan stemme på noen annen måte enn å ved å gi min stemme til den politikken jeg tror mest på, uavhengig av koalisjon. Mer Venstre på tinget betyr mer Venstrepolitikk, samme hvem som blir statsminister eller sitter i regjering.
Alternativet er å ikke stemme, og det er i HVERT fall uaktuelt.