Sv: Foreldre i dag er dårlige forbilder
Jeg synes denne er verdt å lese, selv om jeg langt fra alltid er enig med forfatteren;
http://www.bt.no/btmagasinet/Jeg-bel...r-330216b.html
Sitat:
Som da jeg avsluttet en god løpeøkt med jenter på 10 og 11 år med å si at de måtte komme seg hjem, få på seg tørre klær og få i seg noe å spise. Så svarte en av dem: «Men er ikke hele poenget borte da?»
Jeg har vokst opp med en mor som stadig har vært på slankekur. Det har heldigvis ikke hatt noe innvirkning på hverken meg eller søsknene mine, jeg har aldri slanket meg i hele mitt liv. Ikke har jeg tenkt å begynne med det heller, selv om jeg har noen kilo til overs. Jeg er for glad i sjokolade. 
Samtidig er det ikke mer enn en uke eller to siden tolvåringen kom med et utsagn om at han ikke kunne spise smør på skiven fordi da ble man tjukk. Dette er en tolvåring som er i motsatt ende av BMI-skalaen enn tjukk, og som trener håndball flere ganger i uken.
Jeg spurte hvor han fikk den ideen fra, og han hadde lært det på skolen, påstod han. Jeg fløy i flint, og endte opp med høytlesing fra anatomi og fysiologi-kroppen for å å få overbevist ungen om at barn som vokser trenger det meste - inklusive fett.
(Ungen elsker polarbrød med Nugatti, så det var jo virkelig beyond urimelig å bli bekymret for smøret. Og det fikk han også forklart. )